Prospěch: |
Ve škole prospívá Marian průměrně, v některých předmětech (fyzika, chemie, jazyky) dosahuje nadprůměrných výsledků. Úkoly plní, avšak mnohdy bez zájmu a ledabyle. Jen máloco z výuky jej dokáže zaujmout, mnohdy chápe poznatky v jiném smyslu než ostatní žáci, nerozumí běžnému humoru, naopak prezentuje okolí své pojetí humoru, které je k jeho věku opožděné (infantilní). Pro vyučujícího je velmi složité najít u Mariana motivaci k udržení pozornosti a dokončení zadaného úkolu, proto Marian často v hodinách vyrušuje. Marian nerad pracuje týmově a nemá rovněž rád soutěže. |
Projevy chování: |
Marian je ve třídě oblíbený pro svou přímou povahu a svérázný humor, kterým si občas získá své okolí. Jeho přímé vystupování je však častěji spolužáky vnímáno jako útoky. Marian nemá v kolektivu vůdčí ambice, ale rovněž se nechce do kolektivu nijak zapojovat a vůdčí osobnosti v kolektivu nerespektuje. Vznikne-li v kolektivu problém, Marian má tendenci řešit jej agresivně, a to i fyzickým napadáním.
Zajímavým projevem Marianova chování jsou jeho způsoby upoutávání pozornosti zájmových osob, typické pro osoby s PAS. Pokud chce Marian upoutat něčí pozornost, klade mu velké množství zdánlivě na sebe navazujících otázek, které však v konečném důsledku nic neřeší a nevedou k žádnému výstupu. Tato „uzavřená smyčka“ kladených otázek, na které je vyžadovaná odpověď, je pro dotazovaného velice vyčerpávající a pokud dotazovaný přistoupí na otázky a začne odpovídat, dostane se tak do nic řešícího nesmyslného rozhovoru, jehož jediným cílem je Marianovo uspokojení ze získané pozornosti. Marian často tento projev doprovází snahou o fyzický dotek s tázanou osobou, což bývá často předmětem agresivní reakce u spolužáků, kteří Mariana dostatečně neznají. Naopak, spolužáci, kteří již Mariana dobře znají, umí s jeho projevy nakládat a dokonce se naučili je využívat v dobrém i špatném slova smyslu.
Učitelé by měli pečlivě sledovat také Marianovy rituály, které jsou pro něj velmi důležité a jejichž narušení mu dokáže zasáhnout do průběhu celého dne. To se projeví ihned poklesem jeho nálady, vzrůstem agresivity, odmítáním plnění učebních povinností, atd. Velmi dlouho potom trvá stabilizovat Marianovo chování. Vyplatí se proto s ním jeho rituál sdílet.
Pomineme-li výše uvedené projevy, je Marian k vyučujícím slušný a uctivý. Dokáže být samotářský, mimo školu se se spolužáky umí bavit bezkonfliktně. Pokud se rozhodne respektovat autoritu (učitele nebo rodiče), lze jej prostřednictvím této autority efektivně vést. Nutno však počítat s tím, že Marian se nebude účastnit kolektivních aktivit a her.
Pokud Marian člověka přijme do svého světa a respektuje ho, odmění jej upřímným láskyplným vztahem a má tendenci jej obdarovávat malými ale upřímnými dárky.
|
Co se povedlo? |
Zvládnout Mariana v běžné výuce vyžaduje od učitele mnoho trpělivosti a vysvětlování, aby si s Marianem vybudoval vztah založený na důvěře. Další pedagogické působení na Mariana lze stavět pouze na takto vytvořeném vztahu učitel-žák.
Pro spolužáky, ale i pro personál bylo velmi zatěžující a mnohdy i nepříjemné výše uvedené upoutávání pozornosti ze strany Mariana. Bylo to vyčerpávající zejména na mimoškolních akcích, kde si tím Marian zaháněl např. nudu během túry, nebo se tím bavil na chatě. Zkusili jsme proto použít jednu známou techniku pro změnu nežádoucího chování. Tato technika je založena na „přeučení“ jedince s PAS a změně způsobu jeho upoutávání pozornosti vůči svému okolí. Tato technika předpokládá dobrou znalost repertoáru všech způsobů, které jedinec s PAS k upoutání pozornosti používá.
V praxi pak „přeučení“ vypadá tak, že ve vhodném okamžiku dáme žákovi s PAS najevo nesouhlas a nevoli s jeho způsobem upoutání pozornosti a kompenzujeme mu zklamání návrhem jiného způsobu, který on má ve svém repertoáru, tudíž jej zná, a který nám je méně nepříjemný.
Touto technikou jsme Mariana naučili, že se nemusí opakovaně doptávat na nesmyslné věci, ale že postačí, když se na nás usměje a my mu budeme úsměv opětovat, čímž mu dáme najevo, že naši pozornost získal. Pokud byla jeho potřeba upoutání pozornosti dlouhodobější (např. během výletu), dovolili jsme mu k úsměvu přidat ještě uchopení za ruku. Marian tak dosáhl svého a pro nás to nebylo tak vyčerpávající jako neustálé odpovídání na jeho otázky.
Nastavením pozitivního vztahu mezi učitelem a Marianem jsme dosáhli i toho, že Marian byl v hodinách soustředěnější, snažil se lépe pracovat a jeho kázeň se rovněž zlepšila.
|